www.archeologiestichtingstein.nl

Afsluiting seizoen 2013 2014 met fotosessies

De Heemkunde afdeling van de Archeologiestichting heeft afgelopen weken het seizoen 2013/2014 afgesloten met een 3 tal fotosessies in Aelserhof,  de Moutheuvel en in het patronaat in Meers. Deze werden alle drie goed bezocht en er werd erg enthousiast gereageerd  op de getoonde foto’s en er konden dan ook weer veel namen aan de foto’s worden toegevoegd.

Na een vakantie periode van enkele maanden zal op 25 september 2014 de start van het volgende seizoen plaats vinden in de Moutheuvel met als thema de vele verenigingen die Stein rijk is zoals fanfares, zangkoren,  sportclubs, buurtverenigingen.Onze vraag is wie bezit foto’s van verenigingen en dergelijke en wil deze ter beschikking stellen om in te scannen zodat wij een mooie fotoavond kunnen samenstellen van het rijke culturele verenigingsleven van Stein.

Wij als Heemkundeafdeling zijn te vinden in het souterrain van verzorgingshuis “de Moutheuvel” op maandagavond van 19 tot 22 uur en op woensdagmiddag van 14 tot 16 uur.

20140626 190115 20140626 190131 20140701 110623 20140701 110632

Laatst aangepast op donderdag 03 juli 2014 13:48

Leerlingen Groenewald exposeren eigen gemaakte wapenschilden

Op Tweede Pinkersterdag, 9 juni, vindt op de kasteelruïne van Stein de ‘Dag van het kasteel’ plaats. Dit jaar staat deze landelijke kastelendag in het teken van het leven op het kasteel. Een belangrijk onderdeel van het leven op een kasteel waren de toernooien. Ridders lieten met hun wapenschild vriend en vijand zien wie zij waren. De leerlingen van GA12 en GA13 van de Scholengemeenschap Groenewald te Stein hebben in het kader van het Extra Vak Onderbouw, het zogenaamde EVO-project, gewerkt aan hun eigen persoonlijke wapenschild. Tijdens de ‘Dag van het Kasteel’ worden hun wapenschilden gepresenteerd in de kasteelruïne van Stein. De ruïne is geopend tussen 12.00 uur en 17.00 uur en de toegang is gratis. Bezoekers wordt de unieke kans gegeven om de kasteelruïne, die doorgaans gesloten is voor publiek, te bezoeken! De aanwezige gidsen zullen de bezoekers ook wijzen op andere heraldische afbeeldingen, die op de kasteelruïne te vinden zijn.  De kasteelruïne Stein bevindt zich aan de kruising tussen de Ondergenhousweg en de Scharbergweg te Stein.

ws4     ws5     ws6

Laatst aangepast op maandag 02 juni 2014 09:36

Het kloosterkerkhof in de eerste week van mei.

In april 2014 zijn opnieuw onderhoudswerkzaamheden verricht op het kloosterkerkhof. Vrijwilligers van de Archeologiestichting en het IVN hebben geschoffeld, onkruid verwijderd, kruisjes schoongemaakt en de paden aangeveegd. De adoptanten van de graven hebben ervoor gezorgd dat in de eerste week van mei een bloemengroet is uitgebracht. Het kerkhof lag er nadien weer mooi en verzorgd bij.

k8    k9    k10    k7

De Archeologiestichting wil alle vrijwilligers bedanken voor het onderhoud en de adoptanten voor het plaatsen van de bloemen. Zie de foto’s om een indruk te krijgen hoe mooi het was tijdens het eerste weekend van mei.

Laatst aangepast op zaterdag 10 mei 2014 14:42

Foto presentatieavond over de aanleg van het Julianakanaal.

Op donderdag 22 mei, aanvang 19.00 uur, organiseert de heemkunde – afdeling van de Archeologiestichting Stein weer een  fotopresentatie in het Zorgcentrum de Moutheuvel met als thema,  “De aanleg van het Julianakanaal”.

In die tijd kwamen veel mensen uit andere regio´s  van Nederland met hun complete families naar het zuiden, om te kunnen werken bij de firma van Hattum en Blankevoort. Deze firma had het werk (ca. 3.5 miljoen gulden) in opdracht gekregen van Rijkswaterstaat en had door heel het land mensen aangetrokken om deze gigantische klus, vooral op de Scharberg, te klaren.

Velen van hen zijn in die tijd hier blijven wonen en/of getrouwd met echte “ Steinse schonen” en hebben hier een gezin gesticht. Enkele namen: Kees Kraus – Geert de Vries – Janus Smans – Kees van Beek – Kees Moerkens – Toon Tempelmans – Piet  van Gestel – Sjors Ebben.

Wij als Heemkundeclub zijn nog op zoek naar foto´s van deze periode en van de mensen die naar Stein gekomen zijn om hier te werken. Als U nog foto’s heeft uit die tijd, vragen wij U deze aan ons ter beschikking te stellen zodat we deze kunnen inscannen en gebruiken voor de foto presentatieavond op 22 mei a.s.Deze foto’s kunt U aanreiken tijdens onze openingsuren. Op de maandagavond vanaf 19.00 uur en de woensdagmiddag vanaf 13.30 uur in het souterrain van Zorgcentrum de Moutheuvel.

jk2     jk1     jk5

De ploeg Gerrit Smans                                   De brug van Stein naar Meers

Laatst aangepast op zaterdag 10 mei 2014 14:41

Afdeling Stein

27 april 2014

Unieke avondwandeling langs de Maas georganiseerd door  IVN Stein,

de buurtbewoners van de Maasband en de Archeologiestichting.

Woensdag 7 mei 2014 organiseert IVN Stein weer een avondwandeling vanuit

café ’t Piepke in de Maasband.

De wandeling start om 18.30 uur in bovengenoemd café en bestaat uit een lus van ca. 6 km richting huidige ontgrinding van de Fa.L’Ortije op “de Weert “ nabij Meers .

Tijdens de wandeling zullen de “Grensmaasambassadeurs” van IVN Stein aandacht besteden aan het project Grensmaas en zijn 3 doelstellingen: hoogwaterbescherming, grindwinning en natuurontwikkeling maar ook aan de vele bloemen en planten die daar groeien en bloeien Mogelijk zien we ook nog  beversporen langs de Maas of vogels die na jaren weer terug zijn in het Maasgebied..

Verder zal ook aandacht geschonken worden aan een stukje geschiedenis van de Maasband want op initiatief van de Archeologiestichting ( Heemkunde ), IVN Stein en de DOP-je Maasband zal dit jaar een boekje verschijnen over de Maasband vroeger en nu. Misschien kunnen de wandelaars nog wat anekdotes aandragen die verwerkt kunnen worden in dit straks unieke boekje.

De eerste verzameling van gegevens voor het boekje willen wij U graag laten zien middels een aantal presentaties voor, tijdens en na de wandeling in cafe ’t Piepke. Hierbij zijn oude foto’s, kadastrale kaarten, krantenknipsels en oude verhalen allemaal uit de Maasband vanaf 1842.

Beleeft uitnodigend, DOP-je Maasband, IVN Stein en de Archeologiestichting

<< Start < Vorige 1 2 3 Volgende > Einde >>