www.archeologiestichtingstein.nl

Tijdelijke sluiting Museum

Het Museum van de Archeologie stichting Dokter Beckers - Pater Munsters is vanwege verbouwing voorlopig gesloten.

Om U toch van dienst te kunnen zijn, kunt U ons alsnog bereiken via ons tijdelijk mobiele nummer.   06-11466107

De sectie heemkunde binnen de Archeologie Stichting, blijft voor bezoek e.d gewoon bereikbaar in hun tijdelijke vestiging, Souterrain, Zorgcentrum de Moutheuvel Stein.

Openingsuren,
Maandagavond van 19.00 - 22.00 uur
Woensdagmiddag    13.30 - 16.30 uur

Excuses voor het ongemak.

Laatst aangepast op zaterdag 10 mei 2014 14:04

"Hoeveel kloosterkerkhoven Nederland ooit telde, is geheel onbekend. Vandaag de dag zijn er nog ruim honderd. In de afgelopen decennia zijn er tientallen, zo niet honderden geruimd. De stoffelijke overschotten zijn vaak overgebracht naar andere kloosters of begraafplaatsen die wel ruimte hadden. Daar wordt soms alleen een gedenkteken geplaatst bij een verzamelgraf. Zelden worden de graven één voor één overgebracht. Op de plaats waar ooit begraven werd, is meestal niets bewaard gebleven. Het behouden van kloosterkerkhoven hangt samen met de orde die de begraafplaats ooit aanlegde. Veel ordes lopen letterlijk op hun laatste benen omdat er nauwelijks nog nieuwe broeders of zusters intreden."

"Dat het ook anders kan bewees in Stein de Archeologiestichting Dokter Beckers – Pater Munsters. Leden van deze stichting namen in 2010 het initiatief tot het behoud van de kleine kloosterbegraafplaats bij de kasteelruïne van Stein. In 2013 zouden de gebruiksrechten van de begraafplaats verlopen en daarmee zou een van de laatste herinneringen aan het Missiehuis in Stein mogelijk verdwijnen."

Dit zijn de eerste woorden van een uitgebreid artikel geschreven in het eerste weekend van februari 2014 door Leon Bok, redacteur van de website  www.dodenakkers.nl.

Ingang Kerkhof

Ga om het artikel te lezen, naar deze site of klik hier om direct naar het artikel van Leon Bok te gaan.

Laatst aangepast op woensdag 05 februari 2014 10:20

Stein een archeologisch eldorado

Naast beroepsarcheologen zijn in Nederland honderden mensen met archeologie bezig in hun vrije tijd: de amateur-archeologen. Zoals het woord amateur (‘amore') al aangeeft is hun drijfveer veelal de liefde voor hun land of streek en de voorgeschiedenis. Ze worden vaak de ogen en de oren van de archeologie in het veld genoemd.

In Stein zijn in het verleden twee bijzondere amateur-archeologen actief geweest. De ene was de arts H.J. Beckers en de andere was pater A.J. Munsters. Beide markante heren hebben hun sporen in de archeologie door jarenlang onderzoek verdiend.

beckersmunsters

De uitgebreide collecties van beide amateur archeologen zijn te vinden in het archeologiemuseum en in de oude burchtruine te Stein.

Op deze site is alle informatie te vinden over archeologie in de gemeente Stein en over het archeologiemuseum en de oude burchtruine in het bijzonder.

Laatst aangepast op zondag 30 juni 2013 08:55

Bezoek congregatieleden aan het Kloosterkerkhof.

Begin mei stond het Kloosterkerkhof in het Kasteelpark Stein weer volop in de belangstelling. Door de vrijwilligers van de Archeologiestichting Dokter Beckers – Pater Munsters en het IVN te Stein was in de week voorafgaand een grondige voorjaarsbeurt gehouden, zodat het kerkhof er weer opgeruimd bij lag. Bloemenvazen en water waren aanwezig, om bij alle graven bloemen te zetten ter gelegenheid van 4 mei, mede omdat op het kerkhof een Oorlogsgraf aanwezig is. In samenspraak met de congregaties was besloten, dat het Bestuur van de Archeologiestichting opnieuw alle graven zou voorzien van bloemen. Dit had mede te maken met het kerkhofbezoek door de Zusters en Paters uit Tilburg op 2 en 7 mei.

Op 2 mei heeft een 30 tal congregatieleden vanuit Tilburg een bezoek gebracht aan het Kloosterkerkhof. Zij kregen ter plekke een rondleiding die verzorgd werd door de vrijwilligers van zowel de Archeologiestichting als het IVN. Daarna werden zij naar de verenigingsaccommodatie van het IVN Stein, “de Boschhook” in het Steinerbos gebracht, waar de lunch werd genuttigd. Ook hebben door de medewerkers van het IVN enkele presentaties verzorgd over de natuur, maar ook over de activiteiten die het IVN de afgelopen jaren heeft verzorgd.

missie1      missie2

Op 7 mei heeft een 40 tal minder valide Zusters en Paters met begeleiders vanuit Tilburg een bezoek gebracht aan het Kloosterkerkhof. Ook zij zijn naar de verenigingsaccommodatie van het IVN Stein, “de Boschhook” in het Steinerbos gegaan, waar zij de lunch hebben genuttigd.

Laatst aangepast op zondag 30 juni 2013 08:54

<< Start < Vorige 1 2 3 Volgende > Einde >>